کمپانی مارلبورو

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
کمپانی مارلبورو

تعریف کمپین تبلیغاتی

در طول تاریخ پرپیچ و خم بازاریابی و تبلیغات شکل های بسیاری به خود گرفته است. از دوره گردهای خیابانی در آتن و روم باستان گرفته تا کمپین های تبلیغاتی بسیار حرفه ای امروزی. فروش و هدف سرمایه داران باعث شده تا به امروز تمام روشهای بازاریابی و فروش امتحان و به روزرسانی شوند. به مجموعه‌ای از تبلیغاتی که برنامه‌ریزی شده باشند و پیامی یکسان را برای دستیابی به هدف خاص خود به دست مخاطبان تعیین شده و مورد هدف می‌رسانند کمپین تبلیغاتی می گویند. از مهم‌ترین اهداف کمپین تبلیغاتی می‌توان جذب مشتری جدید، افزایش آگاهی مردم نسبت به برند و یا به عبارت دیگر شناسایی برند در بازار و افزایش فروش اشاره کرد.

راه اندازی کمپین تبلیغاتی برخلاف باور عمومی کاری بسیار سخت و تخصصی است و برنامه ریزی و خلاقیت و شناخت از محصول و بازار رقابت از نکات مهم این حوزه است. در واقع کمپین تبلیغاتی می تواند باعث شود تا راه صد ساله خیلی سریع تر طی شود اما این موضوعی است که نیازمند دانش و خلاقیت است. کمپانی مارلبورو یکی از نمونه های خوب در زمینه ی اثر بخشی کمپین های تبلیغاتی است.

تاریخچه شکل گیری کمپانی مارلبورو

سال ۱۹۰۲، فیلیپ موریس، مالک کارخانۀ تولید سیگار در لندن، شعبه‌ای از کارخانه‌اش را به فروش انواع سیگار در نیویورک اختصاص داد و اینگونه اسم «مارلبورو»  سال ۱۹۰۸، در ایالات متحده ثبت شد ولی تا 15 سال بعد هیچ محصولی با اسم مارلبرو عرضه نشد تا سال ۱۹۲۴،  در این تاریخ سیگار مارلبرو با شعار «سیگار لوکس آمریکایی» برای اولین بار عرضه شد که بیشتر در هتل‌ و استراحتگاه‌ها فروخته می‌شد.  دهه ۱۹۳۰بود که این شرکت با شعار «ملایم همچون ماه مه» و یک سیگار مناسب برای خانم‌ها تبلیغاتشان را شروع کردند.

مطالعه  تاثیر مستند سازی بر روی تبلیغات برند

نام کمپانی مارلبرو را از Great Marlborough Street. Richmond, Virginia گرفتند، چون مارلبرو استریت نام همان خیابانی بود که کارخانۀ فیلیپ موریس در لندن آنجا احداث شده بود. دهه ۱۹۵۰، در زمینه ی تبلیغات مربوط به سیگار به معرفی سیگارهای فیلتر دار اختصاص داشت! آنها برای فیلتر از کاغذ رنگی قرمز استفاده می کردند تا رد رژلب خانم‌ها را نشان ندهد!

تا جنگ جهانی دوم این برند کارش را ادامه داد اما اواخر جنگ بود که سه برند جدید بازار سیگار را دست گرفتند؛  Camel, Lucky Strike, Chesterfield این برندها که در زمان جنگ جهانی دوم برای سربازان آمریکایی تولید می‌شدند بعد از اتمام جنگ همچنان فروششان ادامه داشت! سال 1950 مقالاتی در مجلات منتشر شد که از ارتباط سیگار و سرطان ریه حرف میزد پس فیلیپ موریس و سایر شرکت‌های تولید سیگار با توجه به این گزارش سیگارهایشان را فیلتردار کردند و به این ترتیب بود که مارلبروی جدید ‌فیلتردار در سال ۱۹۵۵ معرفی شد.

اوایل دهۀ ۶۰،  فیلیپ موریس مارلبروی محلی (Marlboro Country) را درست کرد و تصویر عمومی مارلبرو (نرم همچون ماه مه) را به مردان کابوی تنومند که به آن ها مردان مارلبرو (Marlboro Men)  می گفتند تغییر داد و به این ترتیب  فیلیپ موریس به سرعت سهمی بزرگ از بازار را در دست گرفت. این تبلیغات برای او  افزایش ۵۰۰۰ درصدی فروش در عرض ۸ ماه را به دنبال داشت! و شهرت مارلبرو در خوش طعمی، این برند را به سیگارت شماره ۱ دنیا تبدیل کرد.

شعارهای مارلبرو همیشه با سه عنصر قرمز، مناظر غرب آمریکا و کابویی تنومند همراه بود! این سه تا عنصر چه باهم همراه باشند و یا جدا از هم، یاد آور مارلبرو هستند! هرچند که روش‌های تبلیغاتی دیگری هم این برند داشت که تقلیدی از کمپانی camel بود اما  Marlboro Miles طرحی بود که فروش زنجیره‌ای به حساب می‌ آمد و با استفاده از بارکدی که روی بسته بود شما میتوانستید خریدهای زنجیره‌ای خودتان را انجام بدهید!

مطالعه  آژانس تبلیغاتی چیست؟

بدین شکل بود که کمپانی مارلبرو خودش را صدر نشین کمپانی‌های سیگار کرد اما در نهایت موسس کارخانه سیگار مارلبرو بخاطر سرطان ریه از دنیا رفت بخشی از آخرین کلماتی که به زبان آورد این بود: «مراقب باشید، تنباکو شما را می کشد، من شاهدی زنده از این قضیه هستم!»

برای مطالعه ی بهترین کمپین های تبلیغاتی دنیا میتوانید کلیک کنید.