برای تبلیغ یا فروش محصول، از خدمات یا ایده هایی استفاده میشود که به مجموعۀ این روشها تبلیغات میگویند! البته باید بدانید که تبلیغات و روابط عمومی کاملا دو عنصر جدا از یکدیگرند؛ چرا که این تبلیغ کنندهاس که هزینۀ پیام را میدهد و آن را کنترل می کند. برای آن که بدانید تبلیغات چیست باید بدانید که معقوله ی تبلیغات با فروش خصوصی هم تفاوت دارد و تفاوت آن در این است که پیام تبلیغاتی اصلا خصوصی نیست و کاملا عمومی است و آحاد مردم را مخاطب قرار می دهد! تلویزیون، رادیو، تبلیغات فضای باز یا پست مستقیم در فضای سوشال مدیا راههای مختلفی برای تبلیغات هستند. تبلیغات با در اختیار گرفتن این ابزارها برای رساندن مفهوم خاص خود قالب های گوناگونی را در اختیار می گیرد و به واسطه ی رسانه های جمعی محتوای خود را تبلیغ می کند.
هدف تبلیغات تجاری بیشترشدن مصرف محصولات یا خدمات از راه برندسازی است که اسم یا تصویر محصول را با کیفیت های خاصی در ذهن مصرف کننده مرتبط می کند و در واقع قصد هر تیم و یا شرکت از تبلیغات فروش است، چون این قضیه برای ادامۀ بقای شرکت تبلیغ کننده ضروری است!
تبلیغات همیشه برای فروش محصول نیست، مثلا نهادهای غیرتجاری مثل گروههای سیاسی یا سازمانهای مذهبی و دولتی ممکن است از آن برای متقاعد کردن جمعیتی استفاده کنند. از تبلیغات می توان تا حدی استفاده کرد که به کارمند یا سهامداران این اطمینان را داد که شرکت مورد نظر حتما آیندۀ کاری موفقی دارد!
تبلیغات از زندگی اجتماعی ما جدا نیست، همیشه فروشنده یا تولیدکننده سعی میکند که خریدار را از ویژگی محصول موردنظر آگاه کند تا بتواند نیاز خودش و مشتری را برطرف کند، به این پروسه تبلیغات می گویند و می توان گفت که انسان حتی به صورت نا خودآگاه در حال تبلیغ است. برای مثال وقتی شما لباس برند نایکی یا کفش کمپانی آدیداس را می پوشید به عنوان مدل تبلیغاتی آن برند نام آن ها را در سطح شهر به تمام کسانی که شما را می بینند نشان می دهید.
دربارۀ مفهوم تبلیغات، ویلیام برنباخ که از 1960 تا 1970، تبلیغات آمریکا را در دستش گرفته بود، اینگونه می گوید: «تبلیغات براساس نوعی ترغیب و تشویق کردن است و تشویق نمیتواند علم باشد بلکه یک هنر است.» این تعریف تمام و کمال نشان می دهد که در پروسه ی تبلیغات چه اتفاقی رخ می دهد و اساس تبلیغات برای چه چیزی و چگونه شکل می گیرد، چه کار میکند و چگونه باید هدفش را به انجام برساند.
صنعت تبلیغ صنعتی عجیب است و می تواند بسیار قدرتمند باشد و در عین حال برای مقاصد مختلف و کارهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد؛ مثلا می شود با تبلیغات توجه را جلب و حواس را پرت کرد، در وضعیت بازار تاثیر گذاشت، از رقبا جلو زد و یا حتی کسب و کار خودتان را تحت الشعاع قرار داد و سوددهی شرکت را به حداقل برساند. تبلیغات می تواند کسب و کار شما را جدی یا سطحی نشان دهد. باور کنید که تبلیغات قدرت نهفته ی عظیمی در خود دارد.
اولین و مهمترین عنصر تبلیغات وجود تیم حرفهای و متخصص است که بتواند با همفکری و در میان گذاشتن ایدهها، که ممکن است روزها طول بکشد، برای ارائه ی مفهوم مورد نظر و یا تبلیغ محصولی مشخص در قالب تبلیغاتی اثرگذار به جمع بندی و بهترین راه حل برسند. تا تیر مرادشان را به هدف بزنند و محصول مورد نظر را به مخاطب مورد نظر معرفی کنند و اعتمادش را جلب کنند که البته این موضوع به این راحتیها هم نیست!
از آنجا که جهان امروز جهانی تخصصی است و بازار هر کاری به دست حرفه ای ها و کسانی است که دانش کافی در آن زمینه را دارند، بهتر است که اگر میخواهید با رقبای خود رقابت کنید از همان شروع کار حرفهای جلو برید و برای این کار باید کار را دست کاردان بسپرید چون تبلیغات شمشیری دولبه است!