تبلیغات به موازات تکامل یافتن، ابزاری برای بازاریابی است و تبلیغات مانند نیرویی اجتماعی یا اقتصادی مهم و حائز اهمیت است. در تمام دوران تاریخ تبلیغات مهمترین تغییر و رخداد در تبلیغات قرن بیستم حس مسئولیت پذیری کارشناسان تبلیغ است و از جنبه ی دیگر علمی شدن این صنعت و مورد پژوهش قرار گرفتن حوزه های مختلف آن باعث شده تا این صنعت روز به روز بیشتر رشد کند.
در کل می توان تاریخ تبلیغات در جهان را به ۳ دوره میتوان تقسیم کرد:
۱. دوران ماقبل بازاریابی: آغاز مبادله کالا با کالا از دوران ماقبل تاریخ تا اواسط قرن هجدهم، که رسانه هایی نظیر، لوح هایی از جنس خاک رس، جارچی های شهر، علائم موجود در اماکن عمومی، در آن زمان ها بهترین وسایل برای ایجاد ارتباط بودند. در اواخر این دوران صنعت چاپ، در ابتداییترین شکل آن به وجود آمد.
۲. دوران ارتباطات انبوه: با شکل گیری صنعت چاپ، از سال ۱۷۰۰ تا دهههای اول قرن بیستم، تبلیغ کنندگان توانستند به بخشهای بزرگ بازار دست پیدا کنند که مطبوعات به آن سرعت می داد اما ظهور رسانه هایی چون رادیو سرعت بسیار زیادی را به دنیای تبلیغات هدیه داد.
۳. دوران پژوهش: در طول ۵۰ سال گذشته کارشناسان تبلیغ به صورت مدون و نظام مند تمام امورات تبلیغاتتی را ببرسی و تحلیل می کنند تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشند. تکنولوژی های جدید ارتباطی همچون تلفن های هوشمند و اینترنت سبب رشد بیشتر تبلیغات هم شده است.
شروع تبلیغات هم به دوران پیش از باستان برمیگردد به دورانی که اجداد غارنشین ما روی دیوارها نقشهایی را میکشیدند که، جدا از جنبههای مختلفی که داشت، کیفیت زندگی آن ها را نشان می داد و مشخص می کرد که آن ها چگونه و به چه شکل زندگی می کنند. این نقاشی های دیواری از جنبه های مختلفی مهم و حائز اهمیت است زیرا اولین نقشی است که انسان طرح می کند. نقاشی های سنگی هندی که قدمتشان به 4000 سال قبل از میلاد برمی گردد، نشان میدهند که این سنت چقدر قدیمی بوده است! اما اگه بخوایم به مفهوم تبلیغات به شکل امروزی و نحوۀ پیدایشش بپردازیم باید برگردیم اون موقع که مبلغان دینی تقریبا مثل امروز تلاش میکردن که افکار و عقایدشون رو ترویج بدن!
تبلیغات در همۀ زمانها تقریبا وجود داشته است چون از ارتباط اجتماعی سرچشمه می گیرد، مثلا مصریها از پاپیروس برای ساخت پیام های فروش و پوسترهای دیواری استفاده می کردند و در خرابههای پمپئی و عربستان باستان پیامهای تجاری و نمایش تبلیغات سیاسی پیدا شده است. در یونان باستان هم تبلیغ روی پاپیروس رایج بود و همینطور کشف نقاشی دیواری یا صخره ای برای تبلیغات تجاری، شکلی از تبلیغاتی باستانی است که در مناطق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی کشف شده است.
اولین تبلیغات شناخته شده شفاهی در چین باستان کشف شده است، در آن زمان تبلیغات معمولاً به صورت تابلوهای خوشنویسی بود. کشف بشقابی مسی مربوط به سلسله سونگ اولین رسانه تبلیغاتی چاپی شناخته شده در جهان در نظر گرفته شده است چرا که این جملات روی آن نوشته شده بودند: «مغازه سوزن زیبای Jinan Liu»، «ما میله های فولادی باکیفیت می خریم و سوزن های مرغوب می سازیم»، «آماده شدن برای استفاده در خانه در کمترین زمان». در واقع این جملات نشان می دهند که میتوانید برای خرید به ما اعتماد کنید و این یعنی تبلیغات!
در اروپا، رفته رفته با رشد جوامع که شروع آن را می توان از قرون وسطی دانست اکثر مردم قادر به خواندن نبودند و به جای تابلوهایی که روی اون نوشته شده باشد «پنه دوز»، «آسیابان»، «خیاط» یا « آهنگر» تصاویر چکمه، کت و شلوار، کلاه، ساعت، الماس، نعل اسب، شمع یا حتی کیسه آرد استفاده می شد. میوه و سبزی در میدان شهر از پشت گاری ها و واگن ها فروخته می شد و صاحبان آنها از جارچی ها برای اطلاع رسانی استفاده می کردند.
در قرن هجدهم بود که تبلیغات در روزنامه های هفتگی انگلستان شکل گرفت. این تبلیغات چاپی اولیه عمدتاً برای تبلیغ کتاب و روزنامه و دارو استفاده می شد اما تبلیغات دروغین و به اصطلاح «کواک» مشکل ساز شد که باعث شد محتوای تبلیغاتی تنظیم شود تا دیگر بی گدار به آب نزنند!
در همین قرن 18 پیشرفت صنعت چاپ و گسترش حملونقل تاثیر زیادی روی مردمی گذاشت که دغدغۀ آزادی سیاسی داشتند و اکثر انقلاب های بزرگ بعد از این زمان است که رخ می دهند. استفاده از کاریکاتورها هم یا برای تقویت یک موضع سیاسی و یا تحقیر مواضع دیگر و نکات اخلاقی در این زمان رایج بود. این کاریکاتورها و تصاویر، نقش بهسزایی در شکلگیری افکار سیاسی داشتند و زبان جدیدی برای تبلیغات محسوب می شدند!
اختراع ماشین چاپ، باعث شد تا تبلیغات سیاسی و اقتصادی رواج پیدا کنند و اینگونه بود که قرن نوزدهم، قرن سرعت بخشیدن به انتقال پیام به مخاطبان شهری بود. استفاده از تبلیغات در جنگها، نشان می دهد که از اهمیت و قدرت تبلیغات در قرن ۱۹ و ۲۰ آگاه بودند.
اما تبلیغات به معنای مدرن خودش در قرن ۱۹ ظهور کرد و در قرن ۲۰ در لایه لایهی زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار گرفت. اما ظهور تبلیغات به معنای امروزیش را باید از آمریکا بدانیم. تبلیغات مدرن با تکنیکهایی برای تبلیغات تنباکو در دهه 1920 معرفی شد!
قرن بیستم، شروع کار تبلیغات به عنوان صنعتی جدی، پویا و سازنده بود. مطبوعات کارکرد خود را پیدا کردند و اصلی شاخص، در حوزه ی تبلیغات شدند. نویسندگان به دنیای تبلیغات وارد شدند. رادیو اختراع شد و تلفیق صدا و موسیقی تاثیرات روانی و بالایی در میزان اثر گذاری پیام ها بر روی مصرف کنندگان، داشت و در نهایت نسل جدید شرکت های تبلیغاتی با مدیریت معتقد به تبلیغات علمی، پدید آمد.
همین سال ها بود که دیوید اَگیلوی، بنیانگذار شرکتی شد که در چهل کشور دنیا شعبه دارد. او در کنار بزرگانی مانند ریموند روبیکام، دکتر جورج گالوپ و استانلی رزور کار تبلیغات را شروع کرد. ظهور افرادی چون آگیلوی در صنعت تبلیغات باعث شد تا تبلیغات به شکلی نوین در دنیای امروز شکل بگیرد.
توسعهی ارتباطی مانند تلفنهمراه، آیپاد، ماهواره ارتباطی، شبکه بیسیم برای رایانهها، دوربین دیجیتال و… ظرفیت استفاده از روشهای جدید و مبتکرانه در تبلیغات قرن بیست و یکم را بسیار بالا برده است. با ظهور اینترنت از ۱۹۹۰، محدودیت رسانههای سنتی برداشته شد. چرا که این رسانه ها تحت کنترل بودند و فضای تبلیغات تقریبا انحصاری بود اما ظهور اینترنت همه چیز را تغییر داد به شکلی که یکی از پرکاربردترین نوع تبلیغات استفاده از دنیای وب و برنامه های وابسته به آن است. کمپانی های بزرگ و کوچک به راحتی از این فضا برای تبلیغات استفاده می کنند. دسترسی راحت و استفاده از شبکه هایی همچون گوگل، اینستاگرام، یوتیوب و غیره دقیقا همان مجرای ارتباطی و موثری است که هدیه ی دنیای امروز به صنعت تبلیغات است.
می توانید درباره ی زندگی دیوید آگیلوی اطلاعات بیشتری کسب کنید.
آژانس تبلیغاتی آوای اوج، به عنوان یکی از با سابقهترین آژانسهای تبلیغاتی در حوزه دیجیتال و بازاریابی آنلاین شناخته میشود. این آژانس با تمرکز بر روی نوآوری و کیفیت، خدماتی ویژه و متمایز در زمینه تبلیغات دیجیتال ارائه میدهد. آوای اوج با تیمی متخصص و با تجربه، به کسب و کارها در ارتقاء حضور آنلاین خود کمک میکند.