آن چیزی که روی تبلیغات هر کشوری اثر میگذارد، فرهنگ رايج و حاكم بر آن كشور است. عوامل اثرگذار بر رفتارهای اجتماعی است که فرهنگ را به وجود میآورد. رفتارهای اجتماعی بر سبكها و روشهای تبليغاتی اثر مستقیم دارند. هر طرح تبليغاتی مطبوعاتي، تيزر يا پوستر را افراد حرفهای تهيه میکنند. اکثر متخصصان این رشته در هر كار تبليغاتي، به عناصری چون هدف، كالا، مشتري، پيام، جاذبه، روش و … توجه دارند. بهتر است بدانیم که حرفهایها به نوع دیگری عمل میکنند.
تبليغات آلمانی و ايتاليايی در اعتقاد و علاقه به كيفيت، تكنولوژی و طراحی قوی و كارآمد شباهت دارند. ايتالياییها در تبليغات خود بيشتر به استفاده از مردان و جاذبههای مردانه توجه نشان میدهند.
شركتهای تبليغاتی ايتاليایی که اکثر آنها در شمال ایتالیا قرار گرفتند، در تهيۀ سناريوهای تبليغاتی، با سبك و شيوه درام و تئاتری عمل میكنند. تبلیغات در جنوب ايتاليا، بیشتر با توجه و احترام به پيشكسوتان و بزرگان و کسانی است که تحصیلات عالیه دارند. این در حالی است که در شمال ايتاليا، گرايش فكری تبليغاتچیها، اصالت فرد و در جنوب ايتاليا، اصالت جامعه و منافع جمعی است. بزرگی خانوادهها و تعداد زياد فرزندان در خانوادههای ایتالیایی باعث شده تا در تبليغات ایتالیایی به كودكان و نوجوانان توجه خاصی شود. ایتالیاییها در گفت وگوها از كلمات احساسی، لطیف و محبتآمیز استفاده میکنند.
همیشه در تبلیغات ایتالیایی از نقاشیها، مجسمهها، ساختمانهای سنتی ايتاليايی و صنايع دستی و حرفهای این کشور استفاده میشود چون ایتالیا سابقۀ بسیار خوبی در هنر و فرهنگ دارد . هر شی ايتاليايی نشان دهنده هنر و خبرگی هنری است. آنها با استفاده از طبيعت پاكی را نشان میدهند. ظرف را بجای مظروف و از علت به جای معلول ياد میکنند. تصاويری مانند مادر و فرزند که الهام از مریم مقدس است در تبليغات ایتالیا بسیار به چشم میخورد.
اسپانیاییها از استعاره و روش غیر مستقیم در تبلیغات استفاده میکنند. اسپانياييها خونگرم، مهربان و اصيل هستند و اين صفاتی است که در آثار تبليغاتيشان نيز به چشم ميخورد.
هجوم آثار تبليغاتی جديد كشورهای اروپای شمالی به اسپانيا، ضرورت رعايت سبک زندگی مادی همچون ساير كشورهای اروپايی را برای این کشور به وجود آورده است. این موضوع نوعی پاردوكس را در شيوه زندگی اسپانیاییها ایجاد کرده چراکه هنوز بسياری از افراد و گروههای اجتماعی به سنتهای خود پای بند هستند. روابط و مناسبات فعلی و جاری افراد براساس خويشاوندی، دوستی و همكاری متقابل است؛ مثلا در گفت و گوهای فيلم تبليغاتی Hogo Boss میشنويم كه «اين يک روش خاص نيست، روش من است. اين يک انجام كار نيست، اين كاری است كه من با روش خود انجام میدهم.» در حالی که در اسپانيا فرهنگ جمعی حاكم است اما این تبلیغ از فردیت صحبت میکند و دقیقا فردیت شیوۀ زندگی اروپایی است. تعلق به يك گروه موجب ثبات و هويت ميشود. نقش هر فرد در اجتماع تابع نقش گروه متبوع او در اجتماع است. خانواده، اعتماد به گروه، وجدان گروهی و كلماتی نظير همسايههای من، دوستان من، مردم و … در فرهنگ و زبان اسپانياییها شنيده میشود. طنز و شوخی در تبلیغات اسپانيا جايی ندارد چون آنها فرهنگی جدی و اصیل دارند. زنانشان نقشی موثر و محوری در خانواده دارند. زيبايی يا گرمی احساسات در آثار تبليغاتی اسپانيايی ريشه در دو عنصر دارد؛ قطعیت و مثبتگرایی. نشاط و سرخوشی عامل اصلی رفع نگرانیها و فشارهای روحی است و فرهنگ اسپانیایی در روابط اجتماعی خود از این عنصر استفاده میکنند.
آنها به حمايت از خانواده، دوستان و اعضای گروه اجتماعی خود پای بندند و همین است که احساس غرور دارند. در فرهنگ اسپانيايی عبارت «جدی بگير» جايگاهی مهم و ارزشمند دارد و همين مفهوم است که در بیشتر آثار تبليغاتی اسپانیایی ديده میشود.
به جای تركيب طرح و تكنيک در آثار آلمانی و ايتاليايی در آثار تبلیغاتی و نقاشی اسپانیا طرح و زيبايی قرار دارد. عدم استفاده از رنگ سياه، يك مفهوم محوری و اساسی در آثار تبليغاتی اسپانيايی است.
خوردن و غذا در فرهنگ اسپانیایی فقط نيازی بيولوژيک نيست؛ راه ارتباطی بين مردم و همنوعان است. به همین دلیل است که اسپانیایی ها در تبليغات محصولات غذايی از رنگهای شاد و زنده استفاده ميکنند. خيالپردازی و ايدهآليسم همان چیزی است که در سبک تبلیغاتی اسپانیایی بسیار اثر گذار است. در تبلیغات اسپانیایی ها راه رسیدن به آينده نامعلوم، از تخيلات، تصورات و حتی روياها میگذرد. معجزه، خرافات و رویاپردازی گوشهای از زندگی اجتماعی آنها است كه در آثار تبليغاتی اسپانیایی از آنها استفاده میشود.
سبک تبليغات فرانسوی را «فردگرايي»، «اعتقاد به اصالت انتخاب» و بالاخره احساس استقلال در تصميم گيری، از سبک تبليغات ساير كشورهای اروپايی جدا میکند. فرانسه مهد هنر است پس طبیعی است که جنبههای تئاتري، هنری و دراماتيک در آثار تبليغاتی فرانسوی بيش از هر كشور ديگری باشد چرا که هنر و فرهنگ حرف اول را در این کشور میزند.
در آگهیهای تجارتی فرانسوی، به ندرت میتوان شاهد هدايت و كاناليزه كردن مشتری احتمالی به سوی يک انتخاب معين بود این یعنی اینکه تنها ارائۀ محصول مهم است و خریدار اختیار مطلق دارد و همه چیز برای این است که مشتری انتخاب کند. این فرهنگ یعنی شعور مشتری در جایگاه والایی از اهمیت قرار دارد. فرانسويان بر اين عقیده هستند که زندگی نبايد در چارچوبهای محدود و كوچک، زندانی و محصور شود. همه چيز بايد در مقياس بزرگ و در حد تكامل و نهايت قدرت و زيبايی و … باشد. لذت و كاميابی هدف اصلی زندگی است. به همین دلیل است که در آثار هنری فرانسوی اعمم از سینما، تآتر، نقاشی، موسیقی و غیره این مفاهیم به روشنی دیده میشوند. در آثار تبليغاتی فرانسوی از سمبوليسم به موازات تكنولوژی و مهارتهای حرفهای استفاده میشود. اگر محصولی بايد نسبت به محصول رقيب متمايز شود اين تمايز در طراحی، مهندسی، دوام و مرغوبيت مواد اوليه جست و جو میشود. از جنبههای دیگر تبليغات فرانسويان ميتوان استفاده از طنز و شوخی، درام و سرگرمیها را ذكر كرد. بازی با الفاظ و اشكال در آثار تبليغاتی زياد به چشم ميخورد.
زيبايي، احساس و ادراک، جنسيت، تصاوير و نواهای عاشقانه، زنان زيبا همچون سمبل و استعارهای از زيبايی و جمال و كمال است. با حذف اين ابزارها از تبليغات فرانسوی، تبلیغات در این کشور ناقصی باقی خواهد ماند. پيام دهندگان تبليغات تجاری فرانسوی، معمولا افراد مسن و خبره هستند؛ پدربزرگها، مادربزرگها، پدران و مادران، پزشكان و متخصصان معمولا به بچهها، مصرفكنندهها و افراد ديگر پيام میدهند و آنان را راهنمايی میكنند که این موضوع خود از فرهنگ حمایت خانواده و ارزش پیشکسوت در این سرزمین نشات میگیرد.
بيشتر در تبليغات كالاهای مصرفی استفاده از استعاره و سمبل، رایج است اما در تبليغات كالاهای صنعتی، به واسطه مفاهيم تخصصی و فنی مانند مشخصات فنی، دوام، عملكرد و … به طور صريح و بيواسطه و به دور از استعاره و كنايه بيان میشود تا مخاطب به طور کامل با مشحصات محصول به صورت واقعی آشنا شود.
برای مشاهدۀ مقالۀ سبک تبلیغاتی کشورهای ، آمریکا، انگلستان و آلمان کلیک کنید.
آژانس تبلیغاتی آوای اوج، به عنوان یکی از با سابقهترین آژانسهای تبلیغاتی در حوزه دیجیتال و بازاریابی آنلاین شناخته میشود. این آژانس با تمرکز بر روی نوآوری و کیفیت، خدماتی ویژه و متمایز در زمینه تبلیغات دیجیتال ارائه میدهد. آوای اوج با تیمی متخصص و با تجربه، به کسب و کارها در ارتقاء حضور آنلاین خود کمک میکند.