کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از راه ها برای تبلیغ یک موضوع و هدف خاص است. در واقع در کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از ابزار تبلیغات است است که حول یک پیام متمرکز شده اند. در کمپین های تبلیغاتی از راه های مختلف بازاریابی برای رساندن این پیام استفاده میشود. همچنین زمان بندی برای این کمپین ها بسیار مهم است. در ادامه بهترین و موفق ترین کمپین های تبلیغاتی را مرور میکنیم
از مک استفاده کن بین همۀ کمپینهای تبلیغاتی، کمپانی اپل عملکرد خیرهکننده تری داشت؛ آنها خیلی هوشمندانه بین سیستم عامل مک و سیستم عامل ویندوز رقابت راه انداختند و سهم خودشان را در بازار ٪۴۲ درصد افزایش دادند. این کمپین تبلیغاتی هر چیزی که لازم بود مشتری ها در مورد محصولات اپل بدانند را خیلی ساده و متواضعانه و بدون بوق و کرنا کردن، به آنها میگفت همین موضوع آنها را در لیست بهترین کمپین های تبلیغاتی جهان قرار داد و این کلید موفقیتشان بود.
استفاده کردی یانه؟! سال ۱۹۵۷بود که شرکت بهداشتی آرایشی کلایرول (Clairol) برای اولین بار این سوال را دربارۀ رنگ مو از مردم پرسید و از هر ۱۵ نفر یک نفر بله میگفت! ۱۱ سال بعد که این سوال را دوباره پرسیدند تقریبا نصف جوابها مثبت بود. این کمپین تبلیغاتی انقدر موفق عمل کرد که در بعضی ایالت ها یکی از مواردی که باید در گواهینامه ی خانمها ذکر می شد رنگ مو بود!
این کمپین نمیخواست که خانمها در کوچه و خیابان در مورد محصول حرف بزنند، آنها میخواستند بگویند آنقدر این محصول با کیفیت است که کسی متوجه نمیشود رنگ مویی مصنوعی باشد! آنها معتقد بودند کار خوب به توضیح نیازی ندارد و این کلید موفقیتشان بود!
سال ۱۹۹۹، مجلهی تبلیغات AdAge شعار شرکت دِبریس با عنوان «یک الماس برای همیشه» را به عنوان بهترین شعار قرن بیستم معرفی کرد! شرکت دِبریس استفاده از الماس برای نامزدی را به سنت تبدیل کرد! آنها حلقۀ الماس را کالای لوکس واجبی برای ازدواج معرفی کردند. اینگونه آنها در ذهن مردم رسوخ کردند و این کلید موفقیتشان بود!
با یک شعار میشود راه صد ساله را یک شبه طی کرد. در اولین قسمت از ویدئوهای این کمپین، که توسط ویدن (Wieden) و کندی (Kennedy) برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ پخش شد، بازیگری به نام عیسی مصطفی در آن بازی می کرد. عیسی مصطفی خیلی سریع به چهرۀ تبلیغاتی این شرکت تبدیل شد و در پیج شخصیاش که برایش ساخته بودند هواداران بسیاری جذب کرد و ادمینهای پیج با مخاطبان ارتباط برقرار میکردند و ویدیوهایی کوتاه برای آنها ارسال میکرند که این کلید موفقیتشان بود!
این کمپین تبلیغاتی با نشان دادن همبرگری بزرگ و تعدادی خانم مسن و بامزه که سوال بزرگ، مهم و سادۀ «گوشتش کو؟» را پرسیدند، رقیبانشان را هدف گرفت و گفت آنها گوشت کمی استفاده میکنند! این شرکت تقریبا یک سال از این شعار تبلیغاتی استفاده کرد چون نمیدانستند که این شعار تا چه زمانی تاثیرگذار خواهد بود. آنها جسور بودند و این کلید موفقیتشان بود!
در ابتدا محصولات نایکی به دوندگان ماراتن اختصاص داشت، ولی با توجه همگانی به موضوع تناسب اندام، کارشناسان خبرۀ نایکی فهمیدند که باید روی این موج سوار شوند و اینگونه در دهه ی 1980 نایکی کمپین تبلیغاتی «just do it!» را خلق کرد؛ جمله ای که کلید موفقیت آنها بود.
«فقط انجامش بده!» فروش نایکی را از ۸۰۰ میلیون دلار به ۹.۲ میلیارد دلار رساند.
هنوز هم خیلی از شرکت ها و متخصصان بازاریابی، فولکس واگن را (Volkswagen) با « think small» یاد می کنند. سال ۱۹۶۰، گروهی تبلیغاتی تصمیم گرفت به این سوال پاسخ دهد: چگونه میشود طرز فکر مردم را در مورد یک ملت تغییر داد؟!
آن ها پرسیدند: چطور میشود با تبلیغات فولکس واگن، نظر آمریکایی هایی که همیشه تمایل دارند ماشین های بزرگِ تولیدِ خودشان را خریداری کنند و حتی ۱۵ سال بعد از جنگ جهانی دوم هم علاقه ای به خرید خودروهای کوچک آلمانی نداشتند را عوض کرد؟
آنها دقیقا به انتظارات مردم توجه کردند و پرسیدند: «شما فکر می کنید محصولات ما کوچک هستند؟ بله، دقیقا همین طور است!» آنها هیچ وقت تلاش نکردند تا چیزی را که نبودند به نمایش بگذارند و این کلید موفقیتشان بود.
مارلبورو: مردان مارلبورویی
تبلیغ مردان مارلبورو (Marlboro Men) که از سال ۱۹۵۵ شروع شد، قدرت، آزادی، استقلال، و تصویر یک کابوی تمام عیار ، عناصری بود که شرکت مارلبورو از آنها استفاده کرد تا پاکت سیگار مارلبورو جایی در جیب سیگاریها داشته باشد. این تصاویر در کنار بستهبندی شیک و کلاسیکِ قرمز و سفید با فونت سیاه و کلاسیک مردانه، شاه کلید موفقیت کمپانی مارلبورو بود.
شیر کالیفرنیا: شیر داری؟
«شیر داری؟» شعار شرکت شیر کالیفرنیا بود! آنها تمرکزشان را روی جذب مشتری جدید نگذاشتند و به جای آن توجه خود را به روی مشتریهای قدیمی و ثابتشان معطوف کردند. همین کمپین تبلیغاتی گروه شیر کالیفرنیا باعث شد که فروش شیر در کالیفرنیا در یک سال ۷ درصد افزایش پیدا کند! همین قدر ساده و صمیمی و این کلید موفقیتشان بود!
دنیایی که زیبایی در آن منبع اعتماد به نفس است و نه اضطراب! تقریبا شعار کمپین تبلیغاتی شرکت داو (Dove) بود که به زیبایی واقعی فکر می کرد و مقصودشان چیزی فراتر از زیبایی ظاهری بود. آنها از ویدیویی که نشان میداد چهره و تناسبات آن کاملا امری تصادفی است استفاده کردند تا زیبایی را تعریف کنند و این کلید موفقیتشان بود!
اگر قصد راه اندازی کمپین تبلیغاتی برای کسب و کار خودتون دارید حتما به مقاله 12 اصل برای کمپین تبلیغاتی سر بزنید.