تاریخچه ی شکل گیری شرکت های تبلیغاتی

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
تاریخچه ی شکل گیری شرکت های تبلیغاتی

تاریخچه آژانس های تبلیغاتی

تبلیغات از دیرباز برای ارائه ی مفهوم، اندیشه و یا فروش مورد استفاده بوده است و تاریخ آن حتی به دوران باستان و حتی پیش از آن می رسد. امروزه تبلیغات در زندگی اجتماعی انسان‌ها ریشه دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده سعی دارد که خریدار و مشتری را از وجود محصول موردنظر آگاه کند. تبلیغات در دنیای امروز وابسته به شرکت تبلیغاتی است چرا که نیازهای وسیع و جهان امروز ضرورت تبلیغات حرفه ای را یادآور می شود. جدا از تاریخ تبلیغات اولین جرقه های شروع و شکل گیری شرکت های تبلیغاتی به شکل امروزی ابتدا در لندن و سپس اوج آن در آمریکا بود و شکل گیری این صنعت را باید از غرب دانست.

۱۷۸۶ بود که ویلیام تیلور اولین شرکت تبلیغاتی را در لندن افتتاح کرد و آقای پالمر اولین کسی بود که ایدۀ شرکت‌ های تبلیغاتی را به آمریکای شمالی برد. کار شرکت ویلیام تیلور این بود که برای بخش تبلیغات بهترین روزنامه ‌های آمریکا و کانادا مشتری پیدا کند! آنها آن بخش تبلیغاتی را با سود بیشتری به مشتری می فروختند. در واقع می توان گفت که تقریبا سال 1856 بود که  متیو برادی اولین آگهی مدرن را  در روزنامه نیویورک برای تبلیغ تولید «عکس، آمبروتایپ و داگرئوتایپ» گذاشت و این اولین تبلیغی بود که حروف و فونتش  از متن نشریه و باقی تبلیغات متفاوت بود.

این کار هوشمندانه هم بخاطر تفاوتش با باقی فونت‌ها باعث می شد که به چشم بیاید و هم بخاطر ایجاد حسی متفاوت، باعث شد تبلیغ موفقی باشد. در همان سال رابرت ای. بونر اولین آگهی تمام صفحه را در روزنامه ای منتشر کرد. در حقیقت این شروع تبلیغات بود و شروع خوبی هم بود.

بزرگترین شرکت تبلیغاتی دنیا

سال 1869، فرانسیس آیر، وقتی که  20 سال داشت، اولین آژانس تبلیغاتی با خدمات کامل را در فیلادلفیا به نام N.W. آیر و پسر. تاسیس کرد و این قدیمی‌ترین آژانس تبلیغاتی در آمریکا بود که سال 2002 منحل شد. تا سال ۱۹۰۰ با همین روش، شرکت‌ های تبلیغاتی  زیادی شروع به کار کردند اما  سال ۱۸۹۲ بود که جرقۀ کانون تبلیغاتی به شکل امروزی خود خورد و آژانس تبلیغاتی N. W. Ayer & Son تولید محتوا، برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی را به لیست خدمات خود اضافه کرد!  این شرکت برای کمپانی‌های بزرگ آمریکایی کمپین‌های تبلیغاتی موفق را طراحی و اجرا کرد که شروع خیلی خوبی برای وارد شدن به دنیای حرفه‌ای تبلیغات بود!

مطالعه  عکاسی محصول چیست و چه کاربردی دارد؟

شروع کار این شرکت‌های تبلیغاتی در قرن 19 تا دهۀ 50 قرن 20، که دورۀ طلایی تبلیغات است، آژانس‌های تبلیغاتی راه زیادی را طی کردند تا بتوانند نقش‌های جدیدی بگیرند و خدمات مختلفی را ارائه دهند و در این زمان بود که شرکت‌های بزرگ  تبلیغاتی مثل McCann، Walter Thompson و.. به وجود آمدند!

البته ورود اینترنت به دنیا اتفاق بزرگی برای این صنف محسوب شد چون انتقال اطلاعات و دسترسی بسیار کار را برای تبلیغاتچی ها، راحت کرد! اینترنت و شبکه های اجتماعی، موبایل و رسانه‌های جدیدی که کنار رسانه‌ های تبلیغاتی سنتی شروع به کار کردند، باعث شدن تا خیلی از پلتفرم‌ها به راحتی به دست همگان برسد و این تهدید بزرگی برای شرکت‌های تبلیغاتی سنتی بود. اما شرکت‌ های تبلیغاتی که به جامعه و تغییرات آن توجه داشتند خیلی سریع خودشان را با این تغییرات وفق دادند چرا که تنها راه بقای شرکت همراه شدن با زمانه بود و یکی از این شرکت ها شرکت «بی بی دی او» بود. این شرکت که تقریبا می توان گفت اولین شرکت تبلیغاتی جهان است همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد و این یعنی استراتژی!

«بی بی دی او» در سال 1891 کارش را شروع کرد و اولین دفتر کوچک خودش را در نیویورک، با اسم Batten افتتاح کرد. سال 1894، Batten اولین آژانسی بود که واحد چاپ را به تکنیک‌هایش اضافه کرد. آنها رویکرد چاپ و تبلیغ چاپی را با تغییر در نوع تایپ ها عوض کردند و ورودشان به این حوزه خیلی برایشان سود بسیاری به همراه داشت. این شرکت در عرض 2 سال، به ساختمان 11 طبقه‌ای نقل مکان کرد تا فضا برای فعالیتشان باشد اما جورج باتن “Batten” خیلی زود در 1918 در 64 سالگی فوت کرد و ویلیام جانسن رئیس شرکت Batten شد.

مطالعه  کمپانی مارلبورو

قبل از یکی شدن شرکت باتن با باقی شرکایش، آژانس تبلیغاتی بارتون و دورستین سال 1919 تاسیس شده بود و چند ماه بعد، Osborn با آنها یکی شد و BDO شکل گرفت. شرکت batten بعد از 37 سال وقتی 50 کارمند داشت، شرکای جدیدش را قبول کرد و تبدیل به BBDO شد، ورود بارتون (Barton)، دورستین (Durstine) و آزبورن (Osborn) در سال 1937، باعث شد روند موفقیت این آژانس خیلی سریع‌تر هم باشد و اینگونه بود که BBDO به صورت رسمی کارش را شروع کرد.

حدود 130 سال پیش بود که این شرکت تاسیس شد و امروز چیزی حدود 289 آژانس تبلیغاتی در همه جای دنیا و بیشتر از 15000 نفر کارمند دارد و بله این شرکت قدیمی ترین شرکت تبلیغاتی دنیا است که هنوز هم با قدرت به کارش ادامه میدهد.

«بی دی دی او» تا کنون جوایز زیادی بدلیل عملکرد شایسته‌ی خود دریافت کرده است. این آژانس تبلیغاتی یکی از کارامدترین شبکه‌های تبلیغاتی در سراسر دنیاست که هم در فستیوال کن و هم در گزارش‌های سالانۀ این فستیوال بهترین شرکت تبلیغاتی شناخته شده و تا به امروز با برندهای مطرحی مثل “پپسی”، “سامسونگ”، هوندا، فولکس واگن و شرکت های بسیار دیگری همکاری داشته است!

«بی دی دی او» با  سرویس‌های تبلیغاتی اثربخشی که دارد به مشتریانش کمک می کند و کارش را با کیفیت انجام میدهد  مثلا این شرکت توانست کمپین تبلیغاتی موفقی را برای شرکت گیتوراد (Gatorade) اجرا کند و در این کمپین تبلیغاتی توانست چند نوع استراتژی تبلیغاتی را هم زمان بکار ببرد. این کمپین انگیزه ی تغییر در مشتری ایجاد کرد، این شرکت به مشتریاش هدیه می‌داد و از تصاویر گرافیکی جذابی استفاده می‌کرد. اما مهم تر از همه انها از نیروهای متخصص و کارکشته ای استفاده میکنند چون خیلی خوب میدانند که برای دیده شدن و بهترین بودن چه کار باید کرد و تعداد شعب زیاد آنها نشان می دهد که کارشان را خوب بلدند.

میتوانید قسمت دوم مقالۀ بهترین شرکت های تبلیغاتی دنیا را مطالعه کنید.